In 1839 werd in Breslau het bedrijf Wagenbauanstalt Goofried Linke opgericht. De stad Breslau ligt tegenwoordig in Polen, maar in die tijd was het gelegen in Duitsland. Men begon met het bouwen van goederenwagens voor de Oberschlesischen Eisenbahn. Het bedrijf groeide sterk, in 1889 werden er in de fabriek 120.000 wagens gebouwd.
In 1895 werd de lokomotieffabriek von Ruffer overgenomen, eveneens in Brewlau gevestigd. In 1900 werd er een nieuwe fabriek gebouwd in Breslau waar de productie van locomotieven plaatsvond. Later werden er in Berlijn en in Braunschweig ook productielocaties gesticht. In de Eerste Wereldoorlog was de firma ook betrokken bij de bouw van vliegtuigen voor de Duitse Luftwaffe.
Na de Tweede Wereldoorlog waren de drie vestigingen van het bedrijf gelegen in drie onderscheidende landen, West-Duitsland, DDR en Polen. In Braunschweig werd de firma voortgezet onder Linke-Hoffmann-Busch, later onder Alstom LHB. Men bouwde personenwagens en was men betrokken bij de bouw van de ICE-1. Ook de Amsterdamse metrorijtuigen werden hier gebouwd. In Polen werd de firma eerst als Pafawag voortgezet. na de Wende kwam dit bedrijf terecht bij Adtranz en later bij Bombardier.
Deze fabriek heeft de volgende stoomtramlocomotieven geleverd aan Nederlandse stoomtrambedrijven: