Links bovenaan zien we een tekening van het netwerk van de tram in de stad Luxemburg. Het geeft de situatie weer in de hoogtijdagen, zeg maar net voor 1940.
Met normale lijnen is het netwerk van de TVL aangegeven. Twee lijnen naast elkaar betekent, dat de lijn daar dubbelspoor was. Zoals u kunt zien was het netwerk op enkele uitzonderingen na, vrijwel geheel enkelsporig.
Er is tweemaal een streeplijn te zien; dat zijn de buurttramlijnen naar Echternach en naar Remich.
De tram die uit Echternach kwam, had in Eich aansluiting op de lijn van de TVL. Sommige (stoom)trams reden door naar het station (Gare) over het spoor van lijn 12 via Mühlenbach en Rollingergrund. Wat ook gebeurde, was het doorvoeren van goederenwagens achter een electrish tram-motorrijtuig van de TVL door de stad naar Rollingergrund en/of het station.
Vanuit het zuiden kwam de lijn uit Remich. Deze lijn had weliswaar aansluiting op het stadsnet, maar van doorvoer van wagens was geen sprake.
Zoals we in de tekening kunnen zien, was het netwerk van de TVL sterk gericht op de verbinding tussen het station en het centrum. Lijn 6 kwam vlakbij het station, en verder deden alle lijnen, met uitzondering van lijn 9 en 10, het station aan. En alle lijnen kwamen toch wel ergens in de buurt van het centrum, hetzij bij Parc, hetzij op de Place Guilaume II.
Rechts bovenaan staat een plattegrond van het centrum. Vrijwel alle lijnen kwamen wel ergens in het centrum. De lijn was overal enkelspoor, met hier en daar inhaalsporen. Alleen een klein stukje in het hart van het centrum zou je als dubbelspoor kunnen bezien; de ene richting ging het via de Rue de l'Eau, en de andere richting ging het via de Rue de la Reine en de Rue du Fossé.
Hieronder wordt iedere lijn in detail besproken. Eerst de paardentram, en vervolgens de lijnen van de electrisch tram per lijn:
Traject : Gare - Avenue de la Liberté - Grand Rue - Rue de la Reine - Passerelle - Gare
21.01.1874 | Opening (tot Grand Rue) |
24.08.1874 | Verlenging tot Porte Neuve |
27.06.1908 | Exploitatie via nieuwe lijn over Pont Adolphe |
01.08.1908 | Stopzetting |
(tot 1925: groene lijn)
Traject : Gare - Avenue de la Liberté - Grand Rue - Rue de la Reine - Passerelle - Gare
01.08.1908 | Opening |
01.01.1925 | Hernummerd in lijn 1 |
07.09.1959 | Opheffing |
(tot 1925: rode lijn)
Traject : Gare - Passerelle - Palais - Grand-Rue - Avenue de la Porte Neuve -Rond-Point - Boulevard de la Foire - Rue Joseph II - Avenue Montery - Avenue de la Liberté - Gare
01.08.1908 | Opening |
01.01.1925 | Hernummerd in lijn 2 |
1931 | Wijziging route Boul.Joseph II naar Boul.Exterieur |
07.07.1957 | Opheffing |
Traject : Gare - Avenue de la Liberté - Avenue Monterey - Place Joseph II - Chapelle - Rond-Point - Chapelle - Place Joseph II - Avenue Monterey - Avenue de la Liberté - Gare
01.01.1925 | Opening |
1931 | Wijziging route Boul.Joseph II naar Boul.Exterieur |
07.07.1957 | Opheffing |
(tot 1925: witte lijn)
Traject : Gare - Avenue de la Gare - Passerelle - Palais - Grand-Rue - Rue Aldringen - Avenue Monterey - Rue Joseph II - Chapelle - Avenue de la Faïencerie - Boulevard de la Foire - Avenue de la Porte Neuve - Grand-Rue - Rue de la Reine - passerelle - Gare (tot 1.1.1925)
Traject : Gare - Avenue de la Gare - Passerelle - Palais - Grand-Rue - Avenue de la Porte-Neuve - Rond-Point - Dépot - Avenue de la Faïencerie - Boulevard de la Foire - Avenue de la Porte-Neuve - Grand-Rue - Avenue de la Gare - Gare (vanaf 1.1.1925)
01.08.1908 | Opening |
01.01.1925 | Hernummerd in lijn 4 (en route-wijziging) |
09.1928 | Verlegging route Aldringen naar Boul.Royal |
1931 | Wijziging route Boul.Joseph II naar Boul.Exterieur |
09.07.1960 | Opheffing |
(tot 1925: gele lijn)
Traject : Gare - Passerelle - Palais - Grand-Rue - Rue Aldringen - Avenue Monterey - Rue Joseph II - Chapelle - Avenue de la Faïencerie - Rue Ermesinde - Avenue Victor Hugo - Avenue de la Porte-Neuve - Grand-Rue - Rue de la Reine - Passerelle - Gare
01.08.1908 | Opening |
01.01.1925 | Hernummerd in lijn 5 |
09.1928 | Verlegging route Aldringen naar Boul.Royal |
1931 | Wijziging route Boul.Joseph II naar Boul.Exterieur |
07.09.1959 | Opheffing |
(tot 1925: Linie Hollerich)
Traject : Gare - Hollerich Ets.Paul Wurth - Hollerich Eglise - Route d'Esch - Avenue Monterey - Poste - Grand-Rue - Rue de la Reine - Avenue de la Gare - Gare (tot 1927)
Traject : Gare - Hollerich Ets.Paul Wurth - Hollerich Eglise - Route d'Esch - Avneue Monterey - Poste - Grand-Rue - Rue de la Reine - Avenue de la Gare - Route de Bonnevoie - Bonnevoie (vanaf 1927)
02.09.1923 | Opening tot Av.Monterey | |
01.01.1925 | Hernummerd in lijn 6 | |
? | Opening van Av.Monterey tot Gare | |
01.04.1927 | Samenvoeging met route lijn 7 en 8 | |
26.07.1931 | Opening Paul Wurth - Gare | |
11.04.1938 | Verlenging Bonnevoie (Cimetière - Rue de Wiltz, 85 meter) | |
1942 | Opheffing Paul Wurth - Gare (rails verwijderd in 1948) | |
01.09.1955 | Opheffing (Hollerich - Av.Monterey) | |
07.09.1959 | Opheffing (Av.Monterey - Bonnevoie) |
(tot 1925: Linie Bonnevoie)
Traject : Bonnevoie - Rue de Bonnevoie - Avenue de la Gare - Passerelle - Rue de la Reine - Grand-Rue - Avenue de la Liberté - Rue Sigefroid - Rue de Bonnevoie - Bonnevoie
(hetzelfde traject als lijn 8, maar in de andere richting)
10.05.1924 | Opening |
01.01.1925 | Hernummerd in lijn 7 |
01.04.1927 | Opheffing (opgenomen in lijn 6) |
Traject : Bonnevoie - Rue de Bonnevoie - Rue Sigefroid - Avenue de la Liberté - Grand-Rue - Rue de la Reine - Passerelle - Avenue de la Gare - Rue de Bonnevoie - Bonnevoie
(hetzelfde traject als lijn 7, maar in de andere richting)
10.05.1925 | Opening |
01.04.1927 | Opheffing (opgenomen in lijn 6) |
(tot 1925: Linie Neudorf)
Traject : Rue de la Boucherie - Clausen - Brasserie H.Funck - Neudorf Eglise - Neudorf Terminus
16.07.1923 | Opening |
01.01.1925 | Hernummerd in lijn 9 |
01.04.1952 | Opheffing (Neudorf Rue de Grunewald - Neudorf Terminus) |
01.05.1952 | Opheffing (Brauerei Henri Funk - Neudorf Rue de Grunewald) |
12.05.1952 | Opheffing (Imprimerie Heck - Brauerei Henri Funk) |
31.10.1952 | Opheffing (Luxemburg - Imprimerie Heck) |
(tot 1925: Linie Beggen)
Traject : Place du Théatre - Eich - Dommeldange - Beggen - Bereldange - Walferdange - Heisdorf
26.12.1913 | Opening deel tot Dommeldange |
1920 | Verlenging richting Beggen (1500 meter) |
01.05.1922 | Opening deel van Dommeldange tot Beggen |
01.01.1925 | Hernummerd in lijn 10 |
1928 | Opening verbinding Rue Willy Goergen (voor remiseritten) |
04.10.1930 | Opening deel van Beggen tot Heisdorf |
05.09.1964 | Opheffing |
Opm.: Het gedeelte van Beggen tot Heisdorf was in 1922 al gereed, maar wegens meningsverschillen met de gemeente Walferdange werd het pas in 1930 in gebruik genomen.
Opm.: Dit was de laatste tramlijn die in Luxemburg reed.
Traject : Gare - Avenue de la Liberté - Avenue Monterey - Merl - Merl Terminus
14.2.1926 | Opening (traject Av.Monterey - Merl) |
15.01.1928 | Opening (traject Gare - Av.Monterey) |
09.10.1934 | Opening (traject Merel - Merl Terminus) |
15.09.1960 | Opheffing (Merl Rue St.Hubert - Merl Terminus) |
01.05.1961 | Opheffing (Gare - Merl Rue St.Hubert) |
Traject : Avenue de l'Arsenal - Rollingergrund - Eich
19.04.1904 | Opening (lijn Vicinal) |
17.09.1928 | Opening (traject Av.de l'Arsenal - Eich) (enkele trams per dag) |
14.01.1929 | Opening (traject Av.de l'Arsenal - Eich) (regulier tramverkeer) |
11.09.1931 | Opening (traject Gare - Av.de l'Arsenal) |
12.06.1954 | Sluiting Vicinal Dommeldange-Echternach (personen) |
12.1954 | Sluiting Vicinal Dommeldange-Echternach (goederen) |
09.05.1955 | Opheffing elektrische dienst |
Deze pagina is onderdeel van de Websites van Wim Kusee