In de loop der jaren is op diverse momenten materieel aangeschaft. Natuurlijk bij het begin van de paardentram, en in 1908 bij de ombouw van paardentram naar electrische tram. Maar in de volgende jaren werd weer een nieuwe, kleine serie trams aangeschaft. De oorzaak lag een enkele maal in het feit, dat de vervoersvraag groter werd, maar in de latere jaren met name omdat er sprake was van netuitbreiding.
De nummering van het rollend materieel bij de TVL is tamelijk verwarrend. Na afvoer van een bepaald tramrijtuig werd het vrijgekomen nummer gebruikt voor herbouw van trams, wat vaak neerkwam op vrijwel volledige nieuwbouw. Een chassis werd gekocht, apparatuur werd van oude trams herbruikt, en een nieuwe carrosserie werd op het nieuwe chassis gebouwd. Daarmee ontstond een vrijwel nieuw tramrijtuig. Deze methode is toegepast zowel bij de motorrijtuigen als bij de aanhangrijtuigen.
Hieronder zijn de gegevens per tramserie samengevat. In de eerste tabel staan gegevens van de paardentrams, voor zover deze (mij) bekend zijn. De tweede tabel is van de electrische motorwagens, en de derde tabel van de aanhangrijtuigen.
Aantal gesloten rijtuigen (voor mij) onbekend; er bestond in ieder geval een nummer 1
Nummer | 1 - ? |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1876 |
In dienst | 1876 |
Uit dienst | 1908 |
Aantal open rijtuigen (voor mij) onbekend; er bestond in ieder geval een nummer 5 en een nummer 7
Nummer | ? - 5-7 - ? |
Type | open |
Jaar bouw | 1876 |
In dienst | 1876 |
Uit dienst | 1908 |
Number 7 has been rebuilt in 1964, serving the last ride of the electric tram. It is now included in the stock of the museum.
Nummers:
[1-8] -
[9-10] -
[11-12] -
[13] -
[14] -
[15-18] -
[19-21] -
[22-25] -
[26-27] -
[28-29] -
[30-31] -
[32-34] -
[35] -
[36]
[10II] -
[15II-16II] -
[17II-18III] -
[27II] -
[25II] -
[26II] -
[30III-31II] -
Nummer | 1-6 |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1908 |
In dienst | 1908 |
Bouw mechanisch | Uerdingen |
Bouw electrisch | Siemens |
Lengte | 8,25 m |
Breedte | 2,10 m |
Hoogte | 3,45 m |
Assen | 2 |
Gewicht (ton) | 10,3 (1) |
Vermogen (kW) | 25 |
Zitplaatsen | 18 |
Staanplaatsen | 17 |
(1) Na ombouw was het gewicht 9,3 ton
In dienst:
- nr.1-6: 1908
- nr.7-8: 1909
Ombouw (3 ramen, gesloten kast):
- nr.1: 1937
- nr.2: 1935
- nr.3: 1936
- nr.4: 1936
- nr.5: 1935
- nr.6: 1937
- nr.7: 1936
- nr.8: 1935
Uit dienst:
- nr.1-8: 1960
Na afbraak zijn er door de TVL nieuwe motorrijtuigen gebouwd met dezelfde nummers. Daarbij werd gebruik gemaakt van onderdelen van oudere tramrijtuigen.
Zie elders voor nr.10II
Nummer | 9-10 |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1910 |
In dienst | 1910 |
Bouw mechanisch | Uerdingen |
Bouw electrisch | Siemens |
Lengte | 8,03 m |
Breedte | ? m |
Hoogte | ? m |
Assen | 2 |
Gewicht (ton) | 10,85 |
Vermogen (kW) | 2 x 25 |
Zitplaatsen | 18 |
Staanplaatsen | 18 |
Ombouw (3 ramen, gesloten kast):
- nr.9: 1934
- nr.10: 1934
Uit dienst:
- nr.9: 1958
- nr.10: 1935 (ombouw in mw 35, inzet daarna als werkwagen)
Nieuwbouw door TVL met gebruikmaking van onderdelen van andere trams. Met dezelfde nummers als de eerder afgevoerde nr.10.
Nummer | 10II |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1935 |
In dienst | 1935 |
Bouw mechanisch | TVL |
Bouw electrisch | ACEC |
Lengte | 10,4 m |
Breedte | ? m |
Hoogte | ? m |
Assen | 3 |
Gewicht (ton) | 15,2 |
Vermogen (kW) | 2 x 60 |
Zitplaatsen | 22 |
Staanplaatsen | 39 |
Uit dienst:
- nr.10II: 1960
Nummer | 11-12 |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1910/1913 |
In dienst | 1913 |
Bouw mechanisch | Wismar / TVL |
Bouw electrisch | Siemens |
Lengte | 9,35 m |
Breedte | ? m |
Hoogte | ? m |
Assen | 2 |
Gewicht (ton) | 11,8 |
Vermogen (kW) | 2 x 26 |
Zitplaatsen | 24 |
Staanplaatsen | 20 |
Ombouw (modernisering):
- nr.11-12: 1950
Uit dienst:
- nr.11-12: 1964
Nummer | 13 |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1913 |
In dienst | 1913 |
Bouw mechanisch | Wismar |
Bouw electrisch | Siemens |
Lengte | 8,42 m |
Breedte | 2,12 m |
Hoogte | ? m |
Assen | 2 |
Gewicht (ton) | 11,8 |
Vermogen (kW) | 2 x 37 |
Zitplaatsen | 18 |
Staanplaatsen | 30 |
Uit dienst:
- nr.13: 1960
Herbouw van aanhangrijtuig 107 welke in 1913 was gebouwd (zie aldaar). Grote verbouwing (nieuw onderstel) in 1933.
Nummer | 14 |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1913 / 1921 |
In dienst | 1921 |
Bouw mechanisch | Wismar / TVL |
Bouw electrisch | Siemens |
Lengte | 8,42 m |
Breedte | 2,12 m |
Hoogte | ? m |
Assen | 2 |
Gewicht (ton) | 11,5 |
Vermogen (kW) | 2 x 37 |
Zitplaatsen | 18 |
Staanplaatsen | 30 |
Uit dienst:
- nr.14: 1960
Gekocht van de Märkische Strassenbahn in Witten am Ruhr, uit de serie 111-130. Inzet voornamelijk op de steile lijn naar Neudorf met daarin een laag spoorwegviaduct.
Na afbraak zijn er door de TVL nieuwe motorrijtuigen gebouwd met dezelfde nummers. Daarbij werd gebruik gemaakt van onderdelen van oudere tramrijtuigen.
Zie elders voor nrs.15II-16II
Zie elders voor nrs.17II-18III
Nummer | 15-18 |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1900 |
In dienst | 1921 |
Bouw mechanisch | Uerdingen |
Bouw electrisch | Siemens |
Lengte | 7,37 m |
Breedte | ? m |
Hoogte | ? m |
Assen | 2 |
Gewicht (ton) | 9,3 |
Vermogen (kW) | 2 x 25 |
Zitplaatsen | 16 |
Staanplaatsen | 22 |
Uit dienst:
- nr.15: 1933
- nr.16: in 1931 hernummerd in 18II, in 1933 uit dienst
- nr.17: 1933
- nr.18: 1933
Nieuwbouw door TVL met gebruikmaking van onderdelen van andere trams. Met dezelfde nummers als de eerder afgevoerde nrs.15-16.
Nummer | 15II-16II |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1931 |
In dienst | 1931 |
Bouw mechanisch | TVL |
Bouw electrisch | Siemens |
Lengte | 8,24 m |
Breedte | 2,05 m |
Hoogte | ? m |
Assen | 2 |
Gewicht (ton) | 9,75 |
Vermogen (kW) | 2 x 25 |
Zitplaatsen | 18 / 16 |
Staanplaatsen | 30 / 22 |
Uit dienst:
- nr.15II: 1960
- nr.16II: 1960
Nieuwbouw door TVL met gebruikmaking van onderdelen van andere trams. Met dezelfde nummers als de eerder afgevoerde nrs.17-18.
Motorwagen 17 in 1939 herbouwd na zwaar ongeval.
Nummer | 17II-18III |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1932 |
In dienst | 1933 |
Bouw mechanisch | TVL |
Bouw electrisch | Siemens |
Lengte | ? m |
Breedte | ? m |
Hoogte | ? m |
Assen | 2 |
Gewicht (ton) | ? |
Vermogen (kW) | ? |
Zitplaatsen | ? |
Staanplaatsen | ? |
Uit dienst:
- nr.17II: 1960
- nr.18III: 1960
Deze rijtuigen waren speciaal, in die zin, dat ze lager waren. Ze zijn speciaal gebouwd voor de nieuw geopende lijn naar Neudorf, waar ze dan ook meestal werden ingezet. Ze waren lager omdat ze een poort in de stadsmuren moesten passeren.
Nummer | 19-21 |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1923 |
In dienst | 1923 |
Bouw mechanisch | Godarville |
Bouw electrisch | Bergmann |
Lengte | 9,31 m |
Breedte | 2,10 m |
Hoogte | 3,30 m |
Assen | 2 |
Gewicht (ton) | 13,3 |
Vermogen (kW) | 2 x 50 |
Zitplaatsen | 24 |
Staanplaatsen | 28 |
Ombouw door TVL:
- nr.19: 1948
- nr.21: 1937 en 1949
Uit dienst:
- nr.19: 1955
- nr.20: 1955
- nr.21: 1955
Nummer | 22-25 |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1924 |
In dienst | 1924 |
Uit dienst | 1940 |
Bouw mechanisch | Nivelles |
Bouw electrisch | Siemens |
Lengte | 8,8 m |
Breedte | 2,15 m |
Hoogte | 3,44 m (1) |
Assen | 2 |
Zitplaatsen | 18 |
Staanplaatsen | 24 |
Gewicht (ton) | 10,6 |
Vermogen (kW) | 2 x 37 |
(1) Nr.24 was slechts 3,28 m hoog, dit omdat deze reservewagen werd voor de lijn naar Neudorf, waar deze een laag viaduct moest passeren.
Uit dienst:
- nr.22: 1937
- nr.23: 1955
- nr.24: 1955
- nr.25: 1943 (hernummerd in mw 36, daarna inzet als werkwagen)
Nieuwbouw door TVL met gebruikmaking van onderdelen van andere trams. Met dezelfde nummers als de eerder afgevoerde nrs.25.
Nummer | 25II |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1939 |
In dienst | 1939 |
Bouw mechanisch | TVL |
Bouw electrisch | ACEC |
Lengte | 10,96 m |
Breedte | 2,12 m |
Hoogte | ? m |
Assen | 3 |
Gewicht (ton) | ? |
Vermogen (kW) | 2 x 37 |
Zitplaatsen | ? |
Staanplaatsen | ? |
Uit dienst:
- nr.25II: 1961
Rijtuigen met speciaal onderstel type Kamp, twee maal een draaistel met één as, gekoppeld door kruiselings aangebrachte koppelstangen.
Zie elders voor nr.26II
Nummer | 26-27 |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1926 |
In dienst | 1926 |
Uit dienst | 1961 |
Bouw mechanisch | Nivelles |
Bouw electrisch | ACEC |
Lengte | ? m |
Breedte | ? m |
Hoogte | ? m |
Assen | 2 x 1 |
Gewicht (ton) | 12.0 |
Vermogen (kW) | 37 |
Zitplaatsen | 18 |
Staanplaatsen | 24 |
Uit dienst:
- nr.26: 1938
- nr.27: 1933
Motorrijtuig 26 is bewaard in het trammuseum in de stad Luxemburg
Nieuwbouw door TVL met gebruikmaking van onderdelen van andere trams. Met dezelfde nummers als de eerder afgevoerde nrs.26.
Nummer | 26II |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1938 |
In dienst | 1938 |
Bouw mechanisch | TVL |
Bouw electrisch | ACEC |
Lengte | 10,68 m |
Breedte | 2,1 m |
Hoogte | ? m |
Assen | 3 |
Gewicht (ton) | 14 |
Vermogen (kW) | 2 x 50 |
Zitplaatsen | ? |
Staanplaatsen | ? |
Uit dienst:
- nr.26II: 1964
Nieuwbouw door TVL met gebruikmaking van onderdelen van andere trams. Met dezelfde nummers als de eerder afgevoerde nrs.27.
Nummer | 27II |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1934 |
In dienst | 1934 |
Bouw mechanisch | TVL |
Bouw electrisch | Siemens |
Lengte | 10,7 m |
Breedte | ? m |
Hoogte | ? m |
Assen | 3 |
Gewicht (ton) | 13,8 |
Vermogen (kW) | 2 x 37 |
Zitplaatsen | 22 |
Staanplaatsen | 45 |
Uit dienst:
- nr.27II: 1961
Rijtuigen met speciaal onderstel type Kamp, twee maal een draaistel met één as, gekoppeld door kruiselings aangebrachte koppelstangen.
Nummer | 28-29 |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1926 |
In dienst | 1926 |
Bouw mechanisch | Nivelles |
Bouw electrisch | ACEC |
Lengte | 11,1 m |
Breedte | 2,48 m |
Hoogte | 3,28 m |
Assen | 2 x 1 |
Gewicht (ton) | 13,5 |
Vermogen (kW) | 2 x 50 |
Zitplaatsen | 24 |
Staanplaatsen | 30 |
Uit dienst:
- nr.28-29: 1964
Zware trams, speciaal bedoeld om wagens van de Vicinal baan (uit Echternach) door te voeren over de Limpertsberg naar de stad en het station.
De opbouw was een voorste aangedreven as, dan een loopdraaistel, en vervolgens weer een aangedreven as. Het loopdraaistel diende een betere geleiding in bochten.
Ze kregen in 1941 nummers DR ET 134-030 en 134-031, en kort daarna DR ET 199-01 en 199-02. In 1945 weer terug naar oude nummers 30 en 31.
Nummer | 30-31 |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1928 |
In dienst | 1928 |
Bouw mechanisch | SLM Vilvoorde |
Bouw electrisch | ACEC |
Lengte | 10,42 m |
Breedte | ? m |
Hoogte | 3,28 m |
Assen | 1+2+1 |
Gewicht (ton) | 23,0 |
Vermogen (kW) | 2 x 55 |
Zitplaatsen | 28 |
Staanplaatsen | 38 |
Uit dienst:
- nr.30: 1944
- nr.31: 1945
Nieuwbouw door TVL met gebruikmaking van onderdelen van andere trams. Met dezelfde nummers als de eerder afgevoerde nrs.30-31.
Nummer | 30III-31II |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1946/1947 |
In dienst | 1946/1947 |
Bouw mechanisch | TVL |
Bouw electrisch | ACEC |
Lengte | ? m |
Breedte | ? m |
Hoogte | ? m |
Assen | 2 |
Gewicht (ton) | ? |
Vermogen (kW) | ? |
Zitplaatsen | ? |
Staanplaatsen | ? |
Uit dienst:
- nr.30III: 1961
- nr.31II: 1961
Wagen 31 verkocht aan kruitfabriek in Kockelscheuer, aldaar sloop in 1983.
Inzet voornamelijk op lijn 10
Nr.34 was de motorwagen die de laatste rit verzorgde bij het afscheid in 1964.
Nummer | 32-34 |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1931 |
In dienst | 1931 |
Bouw mechanisch | Uerdingen |
Bouw electrisch | ACEC |
Lengte | ? m |
Breedte | ? m |
Hoogte | ? m |
Gewicht (ton) | 14,6 |
Vermogen (kW) | 50 |
Assen | 2 |
Zitplaatsen | 22 |
Staanplaatsen | 31 |
Uit dienst:
- nr.32: 1964 (tot 1978 wagenbak in speeltuin in Helmsingen)
- nr.33: 1964 (tot 1978 wagenbak in speeltuin in Helmsingen)
- nr.34: 1964.
MOtorrijtuig 34 is bewaard in het trammuseum in de stad Luxemburg
In 1935 omgebouwd uit motorwagen 10 (na ongeval). Zie voor gegevens bij de serie 9-10. Gebruikt als werkwagen. Uit dienst in 1955.
In 1947 hernummerd uit mw 25. Van 1943 tot 1947 droeg deze nog het nummer 30II. Zie voor de gegevens bij de serie 22-25. Gebruikt als pilot-wagen voor treinen van de Charly lijn (uit Echternach) die met stoomlocomotief werden doorgevoerd naar het station. Uit dienst in 1954.
Nummers:
[101-104] -
[105-107] -
[108-111] -
[112-114] -
[115-118] -
[119] -
[120] -
[121-122]
[101II-104II] -
[105II-107II] -
[114II] -
[115II-118II]
De wagens waren wat eerder afgeleverd dan de opening van de elektrische tram. Na hersporing naar normaalspoorbreedte werden ze nog enkele maanden ingezet als aanhangrijtuig voor de paardentram. Na opening van de elektrische tram werden ze weer herspoord naar meterspoor.
Nummer | 101-104 |
Type | open |
Jaar bouw | 1908 |
In dienst | 1908 |
Lengte | 7,33 m |
Breedte | ? m |
Hoogte | ? m |
Bouw mechanisch | Busch-Bautzen |
Gewicht (ton) | ? |
Zitplaatsen | 20 |
Staanplaatsen | 14 |
Uit dienst:
- nr.101: 1933
- nr.102: 1933
- nr.103: 1933
- nr.104: 1933
Eigen bouw door TVL. Ze kregen de nummers van recent afgevoerde 101-104
Nummer | 101II-104II |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1933 |
In dienst | 1933 |
Lengte | 8,87 m |
Breedte | ? m |
Hoogte | ? m |
Bouw mechanisch | TVL |
Gewicht (ton) | ? |
Zitplaatsen | 22 |
Staanplaatsen | 30 |
Uit dienst:
- nr.101II: 1964
- nr.102II: 1964
- nr.103II: 1964
- nr.104II: 1964
Onderdelen van mw 103 (chassis) zijn gebruikt voor nabouw (in 1964) van paardentramrijtuig 7.
Nummer | 105-107 |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1910 |
In dienst | 1910 |
Lengte | 9,35 m |
Breedte | 2,10 m |
Hoogte | 3,41 m |
Bouw mechanisch | Wismar |
Gewicht (ton) | 6,3 |
Zitplaatsen | 24 |
Staanplaatsen | ? |
Uit dienst:
- nr.105: 1913 (ombouw naar motorwagen 11)
- nr.106: 1913 (ombouw naar motorwagen 12)
- nr.107: 1921 (ombouw naar motorwagen 14)
Gebouwd als bestelling voor Turkije. Als gevolg van de Eerste Wereldoorlog konden ze niet worden afgeleverd; in 1919 werden ze nog in nieuwstaat door de fabriek geleverd aan TVL. Ze kregen de nummers van recent afgevoerde 105-107
Nummer | 105II-107II |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1914 |
In dienst | 1920 |
Lengte | 8,56 m |
Breedte | 2,16 m |
Hoogte | ? m |
Gewicht (ton) | 5,2 |
Bouw mechanisch | Wismar |
Zitplaatsen | 15 |
Staanplaatsen | 29 |
Uit dienst:
- nr.105II: 1960
- nr.106II: 1960
- nr.107II: 1960
Nummer | 108-114 |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1924 |
In dienst | 1924 |
Lengte | 8,65 m |
Breedte | 2,15 m |
Hoogte | ? m |
Gewicht (ton) | 5,8 |
Bouw mechanisch | Nivelles |
Zitplaatsen | 18 |
Staanplaatsen | 24 |
Uit dienst:
- nr.108: 1960
- nr.109: 1960
- nr.110: 1960
- nr.111: 1960
Nummer | 108-114 |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1924 |
In dienst | 1924 |
Lengte | 9,18 m |
Breedte | ? m |
Hoogte | ? m |
Gewicht (ton) | ? |
Bouw mechanisch | Nivelles |
Zitplaatsen | 18 |
Staanplaatsen | 30 |
In de Tweede Wereldoorlog verkocht aan ASEAG (trambedrijf in Aken, Duitsland). Aldaar pas in dienst in 1951 met nummers 802, 801, 800. Uit dienst en sloop in 1959
Uit dienst:
- nr.112: 1943
- nr.113: 1943
- nr.114: 1943
Rijtuig 112 is bewaard in het trammuseum in de stad Luxemburg
Eigen bouw door TVL. Ze kreeg het nummer van recent afgevoerde 114.
Nummer | 114II |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1951 |
In dienst | 1951 |
Lengte | 8,08 m |
Breedte | ? m |
Hoogte | ? m |
Gewicht (ton) | 5 |
Bouw mechanisch | TVL |
Zitplaatsen | 16 |
Staanplaatsen | 42 |
Uit dienst:
- nr.114II: 1961
In 1930 overgenomen van de tram in Völkingen (Duitsland) uit de serie 51-68
Nummer | 115-118 |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1909 |
In dienst | 1930 |
Lengte | 7,5 m |
Breedte | ? m |
Hoogte | ? m |
Gewicht (ton) | ? |
Bouw mechanisch | MAN |
Zitplaatsen | ? |
Staanplaatsen | ? |
Uit dienst:
- nr.115: 1936
- nr.116: 1936
- nr.117: 1936
- nr.118: 1936
Eigen bouw door TVL. Ze kregen de nummers van recent afgevoerde 115-118. In dienst nrs 115 en 117 in 1936, nrs 116 en 118 in 1938
Nummer | 115II-118II |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1936/1938 |
In dienst | 1936/1938 |
Lengte | 8,12 m |
Breedte | 2,1 m |
Hoogte | 3,07 m |
Gewicht (ton) | ? |
Bouw mechanisch | TVL |
Zitplaatsen | 16 |
Staanplaatsen | 42 |
Uit dienst:
- nr.115II: 1961
- nr.116II: 1960
- nr.117II: 1960
- nr.118II: 1960
Nummer | 119 |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1931 |
In dienst | 1931 |
Lengte | 10,77 m |
Breedte | ? m |
Hoogte | ? m |
Assen | 3 |
Gewicht (ton) | 8,05 |
Bouw mechanisch | Schöndorf / SLM |
Zitplaatsen | 24 |
Staanplaatsen | 48 |
Uit dienst:
- nr.119: 1957
Nummer | 120 |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1935 |
In dienst | 1935 |
Lengte | 10,6 m |
Breedte | ? m |
Hoogte | ? m |
Assen | 3 |
Gewicht (ton) | 7,65 |
Bouw mechanisch | TVL |
Zitplaatsen | 22 |
Staanplaatsen | 50 |
Uit dienst:
- nr.120: 1964 (eerst nog als verblijfswagen op camping, later sloop).
Nummer | 121-122 |
Type | gesloten |
Jaar bouw | 1938/1941 |
In dienst | 1938/1941 |
Lengte | 10,6 m |
Breedte | 11,8 m |
Hoogte | 2,16 m |
Assen | 3 |
Gewicht (ton) | 6,7 |
Bouw mechanisch | TVL |
Zitplaatsen | 22 |
Staanplaatsen | 58 |
Uit dienst:
- nr.121: 1964
- nr.122: 1964
Wagen 121 eerst naar Amutra (Schepdaal, België), later naar trammuseum in de stad Luxemburg
Deze pagina is onderdeel van de Websites van Wim Kusee