Hieronder volgen twee moderne zweefveren. Eigenlijk vanllen ze niet helemaal onder de definitie van zweefveren, het zijn eigenlijk beide een combinatie van zweefveer en kabelbaan. Maar omdat ze toch wel bijzonder zijn, heb ik ze beide hieronder genoemd.
Klik op een tab hieronder om meer gegevens te zien.
Het zweefveer in Mönchengladbach is een vreemde eend in de bijt van de zweefveren. In die zin, dat het zweefveer niet is aangelegd in die periode waarin de meeste andere zijn aangelegd, maar pas recent. En vooral ook, omdat het om een veel kleiner zweefveer gaat dan alle andere.
Dit zweefveer is aangelegd in 2003, en het moet gezegd worden, de afstand die overbrugd wordt, is zo klein dat het amper waard is om te noemen. Maar er zijn liefhebbers van zweefveren. Eén daarvan is Mirko Baum, architect en docent in Aachen. Hij ontwierp een klein zweefveer in Mönchengladbach over het kanaaltje de Neue Niers. Dit kanaaltje is de eerste aanzet voor een kanaalverbinding tussen Neuss (aan de Rijn) en Venlo (aan de Maas), en zou een verbinding moeten gaan vormen tussen het Rijngebied en de Nederlandse en Belgische zeehavens. Men begon te graven in 1807, maar toen de Napoleon zijn hoogtijdagen waren geteld werd in 1810 al gestopt met de aanleg. Een restkanaaltje in de buurt van Mönchengladbach was het enige dat overbleef.
Rond 2000 werd deze verbinding nieuw leven ingeblazen, nu als fietsroute. In het Mönchengladbacher buurtschap Cloerbruch werd in 2003 een zeer klein zweefveer in gebruik genomen. Het wordt een Ërlebnisbrücke" genoemd. De cabine is 2,5 bij 1,5 meter, en wie een overtocht wil maken, moet de gondel met spierkracht in beweging brengen.
Opening | 2003 |
Lengte tussen waterkant | 8 meter |
Totale lengte | 18 meter |
Doorvaarthoogte | 4 meter |
Motorvermogen | spierkracht |
Een overzicht van het kleine zweefveer. De persoon in de gondel geeft een goed idee van de afmetingen.
Twee fietsers passen nog net in de gondel. De gondel glijdt over een I-profiel. Met een touw kan de gondel naar de andere oever worden gebracht. Als je aankomt en de gondel hangt aan de andere oever, dan kun je de gondel aan het touw eerst naar je toe trekken.
Een zijaanzicht van de constructie. Een I-profiel, met spandraden opgehangen aan twee pijlers. De gondel is nu te zien aan de andere oever
Het zweefveer vlakbij de Müngstener Brücke is een modern veer. Eigenlijk is het geen zweefveer, want in tegenstelling tot de andere zweefveren, waar een gondel of platform aan kabels hangt onder een hoge constructie, zijn in Müngsten slechts twee kabels over de rivier de Wupper gespannen. Bovenop deze kabels rijdt een platform, dat wordt aangedreven door de veerman in samenwerking met de gebruikers zelf. De aandrijving is eigenlijk net als die van een kabelveerpont. Alleen vaart deze pont niet door het water, maar verplaatst deze zich door de lucht.
De Müngstener Brücke is eens spoorbrug over de rivier de Wupper, die in 1897 is aangelegd. Met zijn lengte van 465 meter, overspanning van 170 meter en hoogte van wel 107 meter is het één van de grootste bruggen van Duitsland. Kortgeleden is de brug na een langdurige restauratie van vele jaren weer voor het treinverkeer vrijgegeven.
Rond deze brug is in de loop der tijd een natuurpark ontstaan, het Müngstener Brückenpark. Die naam heeft het park uiteraard te danken aan de spoorbrug.
Het zweefveer is in 2006 aangelegd. Dat het in een grote behoefte voorziet blijkt wel uit de passagiersaantallen. Al na tweeënhalf jaar kon in 2008 al de 200.000ste passagier worden verwelkomd. Het zweefveer is landelijk gelegen in een aantal wandel- en fietsroutes.
Het zweefveer is alleen geschikt voor voetgangers en fietsers. Per overtocht kunnen 10 passagiers meevaren. Het zweefveer "vaart" alleen in de zomer. Ook bij slecht weer wordt het veer stilgelegd.
Opening | 2006 |
Lengte tussen waterkant | 61 meter |
Totale lengte | 65 meter |
Doorvaarthoogte | ? meter |
Totale hoogte | ? meter |
Motorvermogen | spierkracht |
Een overzicht van het kleine zweefveer. De persoon in de gondel geeft een goed idee van de afmetingen.
Zoals we op deze foto kunnen zien, moet het veer met de hand worden aangedreven. Een handel kan aan twee kanten worden bediend, zodat eigenlijk vier mensen het veer kunnen bedienen.
Het zweefveer midden boven de rivier met op de achtergrond de imposante spoorbrug.
Deze pagina is onderdeel van de Websites van Wim Kusee